Van Punakaiki naar Milford Sound - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Wigle en Martina - WaarBenJij.nu Van Punakaiki naar Milford Sound - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Wigle en Martina - WaarBenJij.nu

Van Punakaiki naar Milford Sound

Door: Wigle en Martina

Blijf op de hoogte en volg Wigle en Martina

20 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Hallo allemaal,

Hier weer een blog over onze belevenissen op het zuidereiland.
Zoals we in de vorige blog al verteld hebben, zaten we op dat moment in een gebied waar veel regen valt. En dan regent het ook flink. Gelukkig hebben we maandag tussen de buien door nog wel de pancakerocks kunnen bezoeken. De pancakerocks zijn rotsen met allemaal laagjes, waardoor ze op pannekoeken lijken. Heel grappig om te zien. Op het moment dat het vloed is, spat het water zo hard tegen de rotsen aan, waardoor er een heel gangenstelsel is ontstaan in de rotsen. De zijkanten van de rotsen lijken net stapels pannekoeken, door het altijd op en neer gaan van het water. Dit is al miljoenen jaren bezig en omdat dit een redelijk zachte rots is, zie je dit verschijnsel.

Dinsdag zijn we verder gereden naar Fox Glacier. Die glacier hebben we woensdag beklommen. Het was toen gelukkig heel mooi weer, waardoor het perfect wandelweer was en de glacier op z'n mooist was. De glacier kun je alleen samen met een gids betreden, dus wij hadden een tocht geboekt. Om 8.15 moesten we verzamelen bij het infocentrum. Daar kregen we schoenen en sokken. Ook konden we er warme truien en regenkleding krijgen. Daarna gingen we in de bus naar de glacier, hier moesten we eerst nog ongeveer een uur wandelen voordat we op het ijs kwamen. Bij het ijs moesten we de ijzers onder onze schoenen doen, om grip te houden op het ijs. We zijn ongeveer drie uur op het ijs geweest en hebben veel moois gezien. Zo zijn we in een cave geweest, om hierin te komen moesten we door een kleine opening kruipen. Hierdoor zaten we midden in de glacier, omringd door ijs. Deze cave was er nog maar een week en kon volgende week wel weer weg zijn, door de constante werking van het ijs. In de cave was het heel ruim en heel mooi lichtblauw van het ijs. Om de glacier te beklimmen was een hele mooie ervaring, zeker de moeite waard om gedaan te hebben!
s' Avonds zijn we nog naar de hotpools geweest. Die hadden onze voetjes wel verdiend na zo'n dagje op de glacier.

Donderdag hebben we in de stromende regen Fox Glacier weer verlaten. De eerste 150 km waren saai door de plensende regen en de omgeving die constant hetzelfde bleef, namelijk bos. Onderweg zijn we nog door het plaatsje Haast gereden, hier en daar misschien wel bekend door het tv- programma van Floortje Dessing wat 3 weken geleden op de tv was. Haast was al even saai als de omgeving, want er was een supermarkt, een paar huizen, een hotel en verder niks..
Op een gegeven moment werd het droger en even later reden we de bossen uit. Het was wel een verademing om de zon weer te zien en te kunnen genieten van een weidse en ruime uitzicht. Even later kwamen we bij een helderblauw meer met bergen met sneeuw op de top op de achtergrond en werd de omgeving nog veel mooier! We hebben de volgende twee nachten in Wanaka geslapen. Een heel leuk en gezellig dorpje aan het meer. Hier hebben we vrijdag een mountainbike gehuurd en een ruime 35 km gefietst langs het meer en over de bergen, heuveltje op en heuveltje af. Een hele mooie route, maar op het laatst werd het toch wel behoorlijk zwaar met al die heuvels en vol in de wind.

Zaterdag zijn we naar puzzeling world geweest. Dit is een 40 jaar oud museum vol met gezichtsbedrog, puzzels en vele andere gekmakende dingen. Een beetje lastig om uit te leggen wat we daar gezien hebben, maar het was wel heel leuk. Ook was er een groot doolhof bij, waar wij het op het laatst ook bijna niet meer wisten, maar we zijn er heelhuids uitgekomen.
Hierna zijn we doorgereden naar Queenstown. Onderweg nog even gestopt bij een groot groente- en fruitbedrijf, waar een winkel bij was. Hier hebben we heerlijke ijsjes gekocht van ijs met vers fruit, echt lekker!
s' Avonds zijn we in Queenstown uit eten geweest bij de pizzaria. En daarna nog een aantal kroegjes bij langs geweest, wel moesten we eerst nog langs het hostel om onze paspoorten op te halen, anders kregen we geen biertje...

Helaas regende het zondagmorgen keihard! Dus hebben we er een relaxte morgen van gemaakt, met lekkere broodjes van de bakker en boer zoekt vrouw gekeken op de telefoon, want we hadden wifi ;).
s' Middags waren we uitgeluierd en zijn we Queenstown in geweest. Daar zijn we met een gondel een berg opgegaan. Hier hadden we een prachtig uitzicht over Queenstown en omgeving. Helemaal boven op de berg konden we ook rodelen, dit konden wij natuurlijk niet laten, dus we hebben even een rondje gesoefd.

Maandagmorgen was het weer stralend mooi weer, een strak blauwe lucht, geen wolkje te vinden! Dus we zijn nog even bij het meer van Queenstown wezen kijken. Om 11.30 zijn we richting Milford Sounds gereden. Onderweg heel vaak gestopt (soms om de km) om te genieten van de prachtige omgeving en om foto's te maken. In Milford Sounds aagekomen, was het erg lastig om ons hostel te vinden... terwijl dit het kleinste plaatsje is waar we tot nu toe geweest zijn, want er is eigenlijk helemaal niks;) Maar wel hele mooie natuur!

Morgen gaan we met een cruiseboot door de fjorden, genieten van de natuur. Om vervolgens richting Invercalgill te rijden, ongeveer het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland, om de laatste week van onze vakantie in te luiden (Wigle blij, kan hij eindelijk aan het werk op de boerderij).

Tot de volgende blog!

Groetjes Wigle en Martina

• 20 Januari 2014 - 09:52

Anne En Anja:

Wat een leuk verslag en wat hebben jullie al leuke dingen ondernomen en gezien! Veel plezier nog! Groetjes ut e Hoarne.

• 20 Januari 2014 - 10:57

Alinda:

Hoi Wigle en Martina,

Wat moaie ferhalen, geniet d'r foaral fan! Ik bin beneid wat jim noch meimeitsjen gean!

x Alinda en Hendrik-Jan

• 20 Januari 2014 - 11:53

Rian:

Heey.
    Superleukwer om te lese!! En wat komt t aljer bekend foar! Sels die fruit ijsjes.:p
    jammer dat jim sa folle rein hebbe, maja das normaa, wy hieden gjin drup.: o mar oare kant fant eilan is al dtoeg faak! Dus wurt alline beter, hopelijk tref jim t nog by milford sound, sa mooi der!! Genietse nog fan jim wike fakansje!! Leafs

• 21 Januari 2014 - 14:23

Marijke:

Wat meitsje jim in soad moaie dingen mei! Leuk om te leazen! Geniet nog fan alles wat kommen giet!

• 25 Januari 2014 - 13:55

Aagje Reinsma:

Hoi Martina en Wigle,

Wat hebben jullie al vele mooie dingen gezien en meegemaakt. Prachtig om te lezen, maar ook om de foto's te zien. Wat spijtig dat het zwemmen met de dolfijnen niet is gelukt, maar gelukkig was er een alternatief. En dan die regen, maar gelukkig komt na regen vaak zonneschijn...Nu gaat alweer de laatste vakantieweek in, dus ik wens jullie nog een fijne week met prachtige uitstapjes en natuur om jullie heen.
    Ben weer benieuwd wat jullie gaan beleven. Alle goeds toegewenst!

Groetnis fan Aagje

• 09 Februari 2014 - 17:02

Adri En Harry:

Hallo Wigle en martina
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen.
    En hebben jullie ook al een leuke vacantie gehad.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van al de activiteiten die al beleefd zijn.
    Wel gaaf hoor om daar te zijn. Geniet van alles en tot leesplezier van de verhalen die jullie
    schrijven. Leuk.
    Groetjes van de Rotterdammers