Update vanuit Nieuw- Zeeland - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Wigle en Martina - WaarBenJij.nu Update vanuit Nieuw- Zeeland - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Wigle en Martina - WaarBenJij.nu

Update vanuit Nieuw- Zeeland

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Wigle en Martina

15 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Te Aroha

Hallo allemaal,

Het is weer de hoogste tijd voor een updatje vanuit Nieuw-Zeeland. Alles gaat goed bij ons, we vermaken ons prima met werken. In het weekend gaan we vaak met een groepje Friezen van de farm en omgeving uit eten in het pancakehous of ergens anders.
Wigle en ik hebben een aantal weken even niet de toerist uitgehangen, doordat we niet samen vrij waren of doordat het regende. Maar afgelopen weekend zijn we wel een nachtje naar Auckland geweest. Hier zijn we in de skytower geweest. Een hele hoge toren, midden in de stad van 312 meter hoog. In de toren hadden we een heel mooi uitzicht over de stad en de zee. Verder hebben we er even geshopt, lekker gegeten en op de haven gekeken. Op de terugweg naar huis zijn we nog bij de paardensales langs geweest. Hier werden jaarlingen en broedmerries verkocht. Op de dag dat wij er waren, was de verkoop nog niet begonnen, maar kwamen wel veel mensen naar de paarden kijken. Suzanne, een Fries meisje, die hier in de buurt woont, was met de paarden van haar werk op de sales, vandaar dat wij er even gingen kijken en zij kon ons mooi rondleiden en veel vertellen.

Op de farm zijn ze nog lekker aan het werk. Op deze farm wordt anders geboerd dan de gewoonte is in Nieuw Zeeland. Doordat de koeien op de meeste farms 1 keer per jaar allemaal afkalven in juli, staan deze koeien nu droog en hebben de boeren een soort van ‘vakantie’, doordat ze niet meer hoeven te melken. Dit is echter op deze farm niet het geval, hier wordt 2 keer in het jaar gekalfd waardoor er het hele jaar gemolken wordt. Het nadeel hiervan is dat je in de natste periode van het jaar ook melkt, waardoor je veel moet voeren, maar dit bedrijf is daar volledig op ingericht. De kosten zijn wel hierdoor wel wat hoger, maar omdat er weinig melk is in de winter bij de andere boeren, levert de melk veel geld op.
Als de kalveren een jaar oud zijn, gaan ze naar een ‘grazing’, dit zijn weilanden in de bergen. Een jaar later komen ze drachtig weer terug, dit was ongeveer 5 weken terug. Afgelopen zaterdag zijn ze allemaal geteatsealt. Dit betekent dat er in elke speen van de uier een soort kit wordt gespoten. Dit voorkomt dat de uiers niet gaan ontsteken als de koe in een (drek)land afkalft. Het behandelen van alle 4 de spenen van 200 pinken kost natuurlijk veel tijd. Hierdoor werd er met 8 man aan gewerkt, wat een gezellige boel opleverde in de melkstal. En ik zorg ondertussen voor een bakje koffie ;).
Afgelopen week zijn ze weer begonnen met het insemineren van de koeien die in februari/ maart gekalfd hebben.

Tijdens de paasdagen heb ik veel gewerkt in de supermarkt. Het was megadruk, doordat de supermarkt op goede vrijdag en paaszondag gesloten was en dat zijn de klanten niet echt gewend. Opvallend was, dat er mega veel paaseieren in allerlei soorten en maten werden verkocht, veel meer dan in Nederland. Het is hier echt een traditie om op paaszondag de kinderen te verwennen met heel veel chocolade. Een transactie van zo’n 60 dollar aan paaseieren was dan ook heel normaal, is ongeveer 33 euro.
Na de paasdagen was het 2 weken paasvakantie, hierdoor kon ik geen vrijwilligerswerk doen. Gelukkig kon ik wel komen paardrijden op de manege,dit heb ik een aantal keren gedaan, super leuk.

In de supermarkt tref ik iedere week wel een aantal Nederlanders, zowel toeristen als mensen die hier wonen. Vooral de toeristen herken ik vrij snel aan de kleding en aan het accent. Met hen heb ik vaak een gezellig praatje. Zo maakte ik ook kennis met Sjaak en Doortje, een Nederlands echtpaar, die hier al 60 jaar wonen. Ik mocht wel een keertje bij ze op bezoek komen. Dus op mijn vrije dag ben ik naar die wijk toe gegaan. Hier stonden allemaal bungalows, net een klein dorpje, waar allemaal oudere mensen woonden. Bij hen kreeg ik thee en Nederlandse Almond koeken en lange vingers. Ja, zei die vrouw, ‘’ook al woon je hier al 60 jaar, Nederlands eten blijf je altijd kopen, is ook veel lekkerder.’’ Verder liet ze me koektrommels en geborduurde kleedjes zien die ze vanuit Nederland had meegenomen, dit zag er nog heel netjes uit. Ze had gewild dat ze meer koektrommels had meegenomen, want die hadden ze hier volgens haar bijna niet.
Het was zo een gezellige middag bij Sjaak en Doortje, ze vonden het super leuk dat ik langs was gekomen en ik mocht altijd weer een keer op bezoek komen.
Inmiddels heb ik ook al een uitnodiging van hun buurvrouw binnen, die ook Nederlands is, dus daar ga ik binnenkort ook maar eens langs, hoe gezellig ;).

Nu had ik de smaak wel even te pakken om Nederlanders te bezoeken die hier al langer wonen. Daarom ben ik een week later bij een verpleegtehuis voor demente ouderen langs geweest. Ik had namelijk in Nederland al gehoord dat veel van de Nederlanders die hier oud en dement worden, weer Nederlanders gaan spreken, wat problemen oplevert met het verplegende personeel. Hier wilde ik graag meer over weten. In dit verpleegtehuis heb ik met een dementerende, Nederlandse man gesproken. Hij sprak nog goed Nederlands, naar eigen zeggen beter dan het Engels. Tijdens ons gesprek vertelde hij ongeveer 10x hetzelfde en ging hij helaas niet echt in op mijn vragen. Later vertelde het personeel mij dat hij dagen had dat hij alleen maar Nederlands sprak. Op mijn vraag wat ze eraan deden, was niet zoveel. Ze hadden er niet echt problemen mee en lieten hem meestal maar gewoon praten, of ze gingen er met humor op in en zeiden dat ze het echt niet konden verstaan, meestal schakelde hij dan wel even over op het Engels. Dus in dit geval leverde het geen problemen op.

Ons is al een aantal keren de vraag gesteld wat nu eigenlijk het verschil is tussen The Netherlands en Holland. Dit is nog niet zo moeilijk uit te leggen. Maar nu was er laatst ook iemand die aan mij vroeg: ‘’The Netherlands ligt naast Duitsland en België toch? Maar waar ligt Holland dan? Toen ik zei dat dit hetzelfde was, antwoordde hij: ‘’Ik vond het ook al zo vreemd, ik kon Holland nooit vinden op de kaart en The Netherlands wel’’. Het is ook wel verwarrend dat een land twee namen heeft ;).

Inmiddels is het hier s’ nachts en s’ morgens vroeg best koud. En aangezien wij een heel koud en slecht geïsoleerd huis hebben, is het, vooral s’ morgens vroeg, binnen soms kouder dan buiten. Daarom hebben we sinds afgelopen week de houtkachel gezellig en lekker warm aan. Overdag is het echter buiten nog wel lekker weer, zo rond de 22 graden. Hierdoor wordt het binnen ook wel weer warm. Nu was het echter afgelopen week zo heet op een middag dat Wigle een raam had opengezet en niet meer had dichtgedaan. Met als resultaat, dat er s’ avonds mega veel muggen in huis waren… Gelukkig hebben we een goeie spray om deze muggen weer uit te roeien.

Tot de volgende blog!!

Groetjes Wigle en Martina

  • 15 Mei 2014 - 11:12

    Femmigje:

    Wat een leuk (en leerzaam ;) ) verhaal!! Jim vermeitsje jim nog steeds goed sa te jerren!!

    Leafs Femmigje

  • 16 Mei 2014 - 20:54

    Corina :

    heel veel plezier!!

  • 18 Mei 2014 - 21:05

    Heidi Zeegers:

    Hallo wereldreizigers,
    wat een leuk verslag weer. jammer dat het opsturen zo duur is anders kon die vrouw wel wat trommels van me krijgen, ha ha!! lang leve de kringloop!!!
    Dus jullie komen nu in de herfst, wij hebben op 't ogenblik volop zomer, heerlijk!
    Nog maar fijn genieten want het grootste gedeelte zit erop denk ik????? groetjes, Heidi

  • 29 Juni 2014 - 15:23

    Adri En Harry:

    Hallo Wigl en Martina.
    Allereerst bedankt voor de kaarten die wij van jullie mochten ontvangen.
    Vonden wij erg leuk.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en er van genieten.
    Leuk om op deze manier contact met julllie te hebben.
    Leuk om al de reisverslagen te lezen en grappig dat daar ook nog mensen uit friesland
    te ontmoeten en ook nog me uit te gaan.
    Harry krijgt nu 4xchemo en dan en maand rust en dan de laatste operatie.
    Maar we gaan er voor.
    Rest mij nog te zeggen, geniet van alles wat er op jullie pad komt.
    Lieve groetjes van Harry en adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wigle en Martina

Tusken de kij

Actief sinds 27 Dec. 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 14345

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 21 Juli 2014

Onze reis naar Nieuw Zeeland

31 December 2013 - 21 Juli 2014

Aankomende reis

Landen bezocht: